tisdag 18 november 2008

Lunds Universitet

Åh, låt mig börja på universitetet typ NU?!

Det var besök i Lund idag alltså och jag började med att lyssna på lite allmän information, därefter en föreläsning om psykologikurser, human ekologi, journalistutbildningen och slutligen juristutbildningen! Jag har inte varit speciellt inne på att läsa i Lund tidigare, men nu känns det verkligen som om jag vill plugga där! Om något år eller så :). Det verkar vara så sjukt kul! Journalistutbildningen verkar bra, och den har jag funderat på tidigare. Men jag vet inte ritkigt om jag är rätt person för det, kanske bättre att kombinera ihop några fristående kurser till något som verkligen passar mig?
Juristutbildningen är ju verkligen skitbra också! Och allt låter liksom; WOW, fy vad intressant! Men samtidigt så läser jag ju rättskunskap nu, och det är svårt och inte alls så kul som det låter. Så jag vet inte riktigt, och tack och lov behöver jag inte bestämma mig nu.
På fredag sticker Markus och jag till Köpenhamn för att gå på öppet hus på Copenhagen Buisness School. Främst för att Markus är pepp på det, men vi får väl se - kanske är det något jag också fastnar för? Plugga i Köpenhamn (MIN FAVORIT STAD!) låter ju som en dröm. Fast - jag och buisness? En termin utomlands åtminstone och det är ju definitivt något för mig!

Det ska bli så himla kul att hitta något som verkligen passar mig, och börja plugga något jag är intresserad av och leva ett riktigt studentliv. Kanske Lund, Köpenhamn eller någon annanstans - jag är öppen för förslag!!

Att plugga vidare känns liksom som en självklarhet. Hur ska man annars klara sig? Och eftersom jag nu har gått tre år på Campeon, vilket är en skola som syftar till att eleverna ska läsa vidare på universitet/högskola, känns det ju dumt att inte göra det.
Och jag hoppas verkligen, och tror, att vi har nytta av det vi har lärt oss. Helveteskursen Vetenskapliga Metoder tillexempel, där vi skrev en uppsats liknande den man skriver på universitetet - har vi inte någon nytta av den kunskapen så skjuter jag mig själv! För det var ett jävla slit! Och hela kommunikationskursen borde ju ha gjort någon nytta..

MEN, innan jag åter bänkar mig i skolbänken efter studenten tänker jag göra allt jag någonsin drömt om. Leva livet - resa och upptäcka! Jag planerar dessutom att under tiden jag reser och har mig ska jag komma underfund med vad jag verkligen vill studera.. Blir det journalistik? Mänskliga rättigheter? Medie och kommunikationsvetenskap? Juristutbildning? Eller vad blir det egentligen? I dagens läge har jag absolut ingen aning och det är så himla spännande! Spännande att jag inte vet vad jag gör eller vart jag befinner mig om ett, två och tre år! Det kan ju vara precis vart som helst! Mitt liv kan utvecklas i vilket håll som helst och jag bara njuter av färden. Vi får helt enkelt se vart livet tar mig!

MMMHM, jag är pepp på livet! De märks kanske!?

Studentkorridor i Lund? En mysig lägenhet i Köpenhamn? Ett volontärcenter i Afrika? Som backpacker i Asien?
JAG VET INTE VAD SOM VÄNTAR OCH JAG ÄLSKAR DET!


Inga kommentarer: