måndag 2 februari 2009

tea house in praha

På tal om tyska och sådär så kan jag ju passa på att meddela er att jag just nu sitter och dricker min dagliga kopp te. Letade lite bland mina gömmer och hittade ett te som jag köpte i Tysklands fina huvudstad Berlin i maj-08. Jag trodde det var slut men där var minsann lite kvar och det smakar så gott, så gott!
Jag älskar verkligen te! Det är helt underbart att varva ner med en kopp te på kvällen eller, om man har tid, sitta med en kopp te framför tidningen på morgonen.

Nu i somras när jag och min fina vän Linnéa var i Prag så hittade vi heaven on earth.
Nämligen ett "tea-house"! Ett helt fantastiskt ställe som vi verkligen borde ta och öppna i Sverige.
Prag är ju en storstad men när man hittade hit, in i en liten gränd, så var det som att komma till en annan värld! Det var, åh jag vet inte hur jag ska förklara det. Väldigt avslappnat var det i allafall, med mattor på golvet, och olika små fina ställen man kunde sitta på. Det fanns en liten upphöjning där det var kuddar och små jättelåga bord där man alltså satt på golvet, utan skor och drack te. Te fanns det i miljoner! En hel meny med tusentals teer - gröna, röda, svarta, kinesiska och allt man kunde tänka sig. Och så stod det lite om varje te - hur det var odlat, vad det var gott till och hur smaken var. Har för mig att det teet vi fastnade för var ett rött te.
När man hade bestämt sig för ett te man ville ha så plingade man i en liten pingla som fanns på bordet, så kom servitören. Och när man väl fick in teet så fick man det i olika muggar och kannor beroende på vad det var för sort, och så stod det en kanna vatten över ett ljus - som glögg eller fondue. Och om man ville ha mer vatten sen så var det bara att pingla lite.
Och de folket som var på stället var sånna sköna typer! Många kom dit ensamma. Några satt och skrev - författare av olika slag. Jag kan tänka mig att Kafka var en som skulle passat in där. Och många var nog lite ledsna, och kom dit för att tänka. Det var fint! Och några gamla män var där och drack te tillsammans. Kan ni se det framför er? Tänk män som går ut och dricker te istället för öl i Sverige.
Första gången vi hittade dit blev vi helt förälskade och stannade i flera timmar och drack nog tio koppar te var. Vi satt och pratade om allt möjligt - och analyserade alla fascinerande människor som fanns där. Det var ett sånt lugn som är nästan obeskrivligt.
Dagen efter gick vi dit igen för att pausa från storstaden. Vi hade med oss vars en bok och satt och njöt av stället, semestern, varandras sällskap, teet och att inte känna någon stress överhuvudtaget.
Är ni i Prag så förök hitta dit, eller till något annat sådant ställe där - ska tydligen finnas många. En riktig guldgruva! Ska visa er lite bilder i nästa inlägg! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Mhm! Hur mysigt som helst vi måste tillbaka jessica bara för att få mysa lite till och dricka ännu mer te :*!