tisdag 12 maj 2009

vi ska åt samma håll, du och jag

För något år sedan, typ i ettan, var jag alltid jättestrukturerad och hade koll på alla inlämningar och prov. Jag planderade och pluggade ordentligt inför varje prov men sen har det i princip bara gått utför. Eller, visst har jag fortfarande fått bra resultat och så men det där med att lägga upp plugget på ett bra sätt är borta. Men när det väl gäller, då jäklar kan jag. Till detta idéprovet har jag snott massa smarta tekniker från folk och verkligen försökt göra så att jag ska komma ihåg all information. Jag har använt mig av olika färger till olika tidsepoker (tack Elin för tipset!) så tillexempel allt som handlar om antiken är brunt och allt om upplysningen är grönt och så vidare. Jag har gjort en tidslinje som också innefattar dessa färger. Jag har ritat, haha. Olika symboler och saker som gör att jag ska försöka använda mitt bildminne och komma ihåg det imorgon. Och jag har till och med flyttat runder, och suttit på olika platser för att jag imorgon ska kunna tänka "just det! det var de jag läste/skrev om när jag satt i köket" tillexempel! Så nu hoppas jag verkligen att det är till någon hjälp imorgon på den långa skrivningen. Idag är jag dock inte alls på plugghumör och kan inte fokusera. Det räcker med en sån riktigt ambitiös-pluggdag. Men jag ska ta tag i mig själv snart, och lära mig det allra sista.

Så jag känner mig ganska duktig trots min bristande koncentration just idag, och jag är faktiskt inte speciellt nervös eller orolig. När man väl sitter där så brukar man producera som bäst! Hjärnan går igång och allt man har lärt sig liksom tränger sig fram. Jag måste skriva jättesnabbt för att få ner alla mina tankar. Det kommer gå fint!

Min fina vän Katarina har förresten tagit sitt körkort idag! Och jag är så glad för hennes skull, grattis grattis grattis! Nu kan vi ta en roadtrip tillsammans :D!

What else can I write? Ikväll ska jag äta tacos! Yummie! Och så tycker jag det är lite tråkigt att jag är ledig just nästa vecka när Markus har fått jobb och inte kommer kunna umgås med mig. Jag vill hitta på massa skoj! Ni som inte åker på semester någonstans kan väl umgås med mig va? Om det är fint väder vill jag sitta på hampan och dricka vin eller cider, jag skulle vija åka tåg någonstans och se vart jag hamnar (Linnéa jag vet att du är på!? :) ) och kanske åka till Helsingör. Mysiga saker. Hör av er om ni vill hitta på nåt liksom!

Nej, på riktit nu ska jag försöka vara så duktig som jag skrev att jag faktiskt kan vara! Vi hörs! PUSS

Inga kommentarer: