tisdag 10 mars 2009

fairtrade

Okej... jag känner att jag inte riktigt är redo för att lämna ämnet rättvisemärkt för dagen än. Nu när jag och Katarina har varit så aktiva hela dagen med att informera folk om "den sjukt bra organisationen" så kan jag ju lika gärna fortsätta försöka inspirera alla er!
Här kommer därför lite tips fån mig och Katarina! ;)


Många människor handlar efter vana och ser inte att det finns produkter som är framställda på ett bättre vis. Ändra ditt konsumtionsmönster och försök lägga märke till dessa produkter. Du vill väl bidra till en bättre värld?
  • När du står och ska välja mellan en Rättvisemärkt banan och en "vanlig" banan så försök att tänka på vilket arbete som ligger bakom just denna bananen. Vem har producerat den? Hur har det gått till? Var det under schyssta vilkor?
  • Du vill väl inte få i dig en massa farliga ämnen och kemikalier när du äter? Rättvisemärkt följer en plan för miljöhänsyn och det är därför inte många varor som besprutas med bekämpningsmedel. Så, köp Rättvisemärkt och slipp bli förgiftad!
  • Var lite egoistisk och tänk på dig själv! När du har ätit en Rättvisemärkt vara kommer ditt samvete att må så mycket bättre än om du hade ätit en dåligt framställd vara!
  • Tänk om det hade varit dina barn som arbetat under förskräckliga vilkor och ändå inte fått ihop pengar till mat för dagen? Hade det där chokladet smakat lika bra då?
  • För dig här i Sverige är det en självklarhet att arbeta med ordentliga avtal och genom Rättvisemärkt blir det möjligt även för arbetarna i Syd. Häftigt va?

Inga kommentarer: