onsdag 11 mars 2009

massaker

http://www.dn.se/nyheter/varlden/16-dodade-i-skolmassaker-i-tyskland-1.818024

Detta hände idag; skolmassaker i Tyskland - 16 personer dödade.
Alltså det är ju helt sjukt vilka människor det finns - ännu en skolmassaker! När ska detta ta slut egentligen? Ska man inte kunna känna sig trygg i skolan? Hur tusan kan man gå in i en skola och bara skjuta ner folk hej vilt.
Sanslöst.

Vår pjäs handlar ju om just detta och det är precis som vi säger i den; det kan hända precis var som helst, det går en mördare i varje skola och alla kanske borde ta och använda skottsäkra västar?
Det kan verkligen hända var som helst ... detta skulle kunna vara den sista dagen i mitt liv.

16 personer döda, bara sådär.. På några minuter försvann deras liv och "de där kulorna skadade inte bara mig utan mina vänners, syskons och föräldrars hjärtan också - de där kulorna skadade tusentals". Så otroligt många som har blivit lidande, just idag. För att någon gör nåt så fruktansvärt idiotiskt.

Jag har nyligen förlorat en vän i en fruktansvärd olycka och jag vet hur det känns - jag vet hur jävla ont det gör att bli av med någon som man tycker om så plötsligt. Tänk kompisarna till de som blev mördade? Föräldrarna, släkten ... så många som påverkas. På grund av en idiotisk människa.

Jag blir så arg, och ledsen. Detta borde verkligen inte få hända. Virginia tech, Colombine och den staden i Finland som jag inte kan stava till ... och nu även i tyskland. Massaker efter massaker , när ska det sluta?

Vår pjäs känns VÄLDIGT aktuell just nu - den handlar om precis detta. En kille som skjuter ner folk i skolan och tvingas leva med ångesten därefter.

Och jag förstår inte meningen med att göra en sånhär sak? Antingen skjuter man sig själv efteråt och då dör man (såklart..) och vad har man då fått ut av att döda 16 andra människor också? Tagit deras liv ifrån dem? Och om man överlever - inte fan kan det vara värt att leva med den ångesten och den skuldkänslan efteråt. Och fängelse. Hur kan man göra något sånt? Det kan ju verkligen inte vara värt det.

Det är fruktansvärt, helt sjukt fruktansvärt...

1 kommentar:

Anonym sa...

3 massakern i tyskland på knappt 3 år, så fruktansvärt. den jäveln förtjänar ingen sympati.